Tromsø kommune | Innblikk Nr. 1, 2014 - page 11

INNBLiKK
l
mars 2014
11
byrådsledERs hjørne
1 2 3
4
− Jeg hater å kaste mat. I den
vestlige verden kaster vi mat som
kunne mettet 3 milliarder mennes-
ker, samtidig sulter en milliard av
verdens befolkning. Hadde vi bare
klart å utnytte en tredjedel av det vi
kaster bedre, hadde vi altså hatt mat
nok til hele verden.
Disse paradoksene drypper kok-
ken Erik jevnlig inn i bevisstheten
til SFO-elevene. Det er en grunn til
at de skal spise opp, og lære seg å
spise god mat og riktig mat.
Han bærer på en drøm om å få
lov å lage gode måltider av mat som
butikkene ellers vil måtte kaste, og
selge det for å gi overskuddet til
veldedige formål.
Mat er utdanning!
På Selnes er svenskfødte Eriks
eneste problem at han synes det
varme måltidet kommer altfor sent
på dagen. Han mener hele skolen
burde fått varm mat klokken 11,
slik at ungene med riktig mat i
magen blir mer fornøyde, våkne og
lærevillige resten av dagen.
− Mange barn har polarbrød med
nugatti som matpakke. Det er som
å fylle kroppen med isopor. Vi har
fått fantastisk respons fra foreldrene
etter at vi innførte disse SFO-
måltidene. De får hjem fornøyde og
glade unger, istedenfor sinte små
opprør med lavt blodsukker.
− Hvordan den norske regje-
ringen på den ene siden ikke kan
ta seg råd til å gi elevene varm
skolemat, og samtidig poengterer
at de skal satse på utdanning, er
meg en gåte. Skjønner de ikke at
disse to tingene hører sammen?
TEKST:
Oddny J. Johnsen
FOTO:
Rune Stoltz Bertinussen
Kunnskap er en av de viktigste grunnsteinene i vårt samfunn.
Realiseringen og byggingen av kunnskapssamfunnet må starte
der grunnmuren legges, nemlig i grunnskolen. I Tromsø har vi i
dag 8232 elever i grunnskolen. Og elevtallet er økende.Vi har tro
på at noe av det viktigste vi kan gjøre for våre barn er å ha en god
og rettferdig skole. En rettferdig skole hvor alle elever blir sett og
ivaretatt med respekt og toleranse.
Vi er på god vei i Tromsø.Vi ser en nedgang i den rapporterte
mobbingen i skolen. Vi satser på etter- og videreutdanning for
lærere. Mer kompetanse tidlig i utdanningsløpet er med på å
hindre frafall senere. Vi får en helt ny skole, Sommerlyst skole.
Der bygger vi fremtidens skole som kan brukes til ordinær klasse­
romsundervisning og i grupper.
Vi jobber med å lage retningslinjer for elev­
permisjon. Målet er ikke å begrense muligheten
til å ta permisjon utenom ferie, men å sikre at
elevene får den undervisningen de har krav på
og behov for. I tillegg er det nødvendig for å
klargjøre reglene, slik at det blir lik praksis ved
alle skolene våre.
Ved årets start vil jeg også trekke frem
frivilligheten – for Tromsø har mye å by
på. Frivilligheten er Tromsøs sterke livs-
nerve. Idrett og friluftsliv spiller en stor
rolle i livet til svært mange.Vi har lagt
fram høringsutkast til kommunedel-
planen om idrett og friluftsliv. Dette er
en plan for i løpet av de neste årene
å bli et nasjonalt forbilde for alle
aldersgrupper innen idrett, friluftsliv,
folkehelse og fysisk aktivitet.
Og hvorfor drar jeg fram nettopp
dette arbeidet i forbindelse med
skole? Jo, det er fordi jeg har
tro på at det er med på å skape
gode mestringsarenaer, tilhørighet og
toleranse hos både voksne og barn.
Slik legger vi sammen grunnmuren for
fremtidens voksne.
Øyvind Hilmarsen
Byrådsleder
stort fokus på fisk. Blant annet serverer han sashimi.
Livets skolesekk
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...32
Powered by FlippingBook