Tromsø kommune | Innblikk Nr. 1, 2014 - page 9

INNBLiKK
l
mars 2014
9
1 2
3
4
rdagen
Debatten om teknologi i skolen handler ikke omå
forby mobiltelefoner, men hvordan fylle digitale
verktøy med innhold.
Sandra Haugstad, Helene Kvam Ronglid, Erle Johanne Thorheime og Julie Karlsen for-
teller at konkurransen var så spennende at de ble igjen etter skoletid for å løse likninger
i Dragonbox.
W. Braathen med kontaktlærer Ragnhild Sagerup.
Spillbasert undervisning i algebra og
likninger er langt fra den skolehverda-
gen den eldre garde kjenner til. Skolene
i Tromsø er langt fremme i bruken av
digitale verktøy.
– Vi bruker mye penger på utstyr, da
må vi også fylle det med innhold. Det
finnes ufattelig mange tilbud og tje-
nester. Vårt viktigste krav er at det skal
baseres på Feide, som står for felles
elektronisk identitet, sier IKT-rådgiver
Rolf-Erik Østerås.
Konkurranse
Med iPader har 7. trinn ved Storelva
skole deltatt i en nasjonal matematik-
konkurranse. Via spillappen Dragonbox
løste elevene i snitt 769 likninger på
fem dager. Tromsø kommune var først
ute med å inngå kommunelisens med
utviklerne av spillet.
– Mange har søsken som blir stres-
set bare de hører ordene algebra og
likninger. Disse elevene har fått en
annen inngang til dette. I tillegg ble de
sammensveiset, siden de alle jobbet
som et lag mot samme mål, sier kon-
taktlærer Ragnhild Sagerup.
Nye muligheter
Hun er ikke i tvil om at lærerne må
omfavne mulighetene teknologien byr på.
– Elevene lærer på ulike måter. Godt
IKT-utstyr er viktig. Det gir oss lærere
mulighet til å variere undervisningen for
elevene, sier Sagerup.
Mens det før var opp til skolene selv hva
de ønsket å gjøre, er det nå laget en IKT-
plan som viser hvilke kunnskaper elevene
skal ha for å oppfylle den femte ferdighet.
– Hvordan bør lærerne knytte faget
opp mot den femte ferdighet? Dette
skal IKT-planen støtte dem i, forklarer
Østerås.
Mangfold
– Vi går litt mot strømmen, og har tro på
mangfoldet, sier IKT-rådgiver Lars K.
Gimse.
Tromsø var tidlig ute med å gi alle
elevene tilgang til office-programmene
hjemme, via den nettbaserte og platt­
formuavhengige løsningen Office 365.
Pågangen fra lærere som ønsker å lære
er stor.
– Vi mener IKT bør brukes på en
kreativ måte. Det er utrolig mange dyk-
tige lærere i Tromsø, som er interessert
i å bruke IKT i undervisningen. Alt vi har
arrangert av kurs og opplæring har vært
fulltegnet, sier Rolf-Erik Østerås.
Fordommer
Rektor ved Storelva skole, Grete Ollila,
medgir at det ikke bare er enkelt for sko-
lens ansatte å forholde seg til en mer
digital hverdag. Diskusjonen har ofte
dreid seg om å forby bruk av mobiltele-
foner og bærbare pc-er. Ollila mener det
er en blindvei.
– Man må forholde seg til egne for-
dommer, og sørge for å få kompetanse.
Den engasjerte, digitale læreren har en
utforskende holdning. Vi må øve oss på
å møte det som kommer. Da må man
tørre å være åpen og vise usikkerhet,
sier rektoren.
Tekst:
Gudrun Gulldahl
Foto:
Mark Ledingham
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...32
Powered by FlippingBook