Tromsø kommune | Innblikk Nr. 1, 2014 - page 5

INNBLiKK
l
mars 2014
5
1
2
3 4
Nye Sommerlyst
ungdomsskole
• Vinnerteamet består av
Econor, Filter Arkitekter, Bar
Bakke Landskapsarkitekter,
Asplan Viak, Sletten og
INOR.
• Bygget lages for 540 elever,
inkludert 20 elever med
behov for et spesialutstyrt
område.
• Skolen er forventet ferdig til
skolestart 16. august 2016.
• Skolebygget skal stimulere
til trivsel, nysgjerrighet,
mestring og inspirasjon til
læring.
• Skolen vil ha seks hjemme­
områder med plass til
inntil 90 elever. De skal
inneholde klasserom,
allrom, garderober og andre
nødvendige fasiliteter.
lyst
Fylkets første
ungdomsskole
I 25 år var Bjørnar Østgård rektor ved Sommerlyst skole. Starten var en
utfordring med mangel på både lærere og lærebøker.
n n
Det er bra
å få lov til å
være med å
påvirke utfor-
mingen av den
skolen man
skal jobbe på.
Verneombud Hugo Berntsen
Når Sommerlyst skole rives forsvinner
også en del av skolehistorien.
– Da vi åpnet i 1965 var det noe
helt nytt med ungdomsskole i
Norge. De fleste steder var det
fortsatt syvårig folkeskole, forteller
Bjørnar Østgård.
Sommerlyst ungdomsskole var
den første i fylket da han begynte
som rektor. I løpet av de 25 årene
han var ved skolen skjedde det
store endringer med skolevesenet,
blant annet ble det innført niårig
grunnskole i hele landet.
Ingen lærebøker
– Det fantes ikke en eneste lære-
bok for ungdomsskolen. Vi måtte
sørge for at de fikk en teoretisk
utdanning som gjorde at de fikk
kunnskap nok til å begynne på
gymnaset, minnes Østgård.
I tillegg til mangel på lærebøker,
var det vanskelig å få tak i lærere.
Av i overkant av 60 lærere var bare
en tredjedel kvalifisert.
– Vi hadde en kolossal lærerman-
gel. Mange hadde verken utdan-
ning eller erfaring. De visste knapt
hva jobben var, forteller han.
Mye formingsfag
De først byggene som kom er mot
Kirkeveien, hvor barneskolen lå. I
1965 sto også byggene mot gym-
salen ferdig, hvor de blant annet
hadde spesialrom til formingsfag.
I starten var nesten halvparten av
fagene praktiske fag. Og Sommer-
lyst satte en nasjonal standard.
– Ved lærerutdanningen for
forming på Notodden kopierte de
det systemet vi hadde lagt opp til
innenfor formingsfagene, forteller
den tidligere rektoren.
Blant de praktiske fagene de
underviste i var også husstell,
motorlære, båtførerprøve, samt
fiske og sløying.
Ble bedre
Østgård legger ikke skjul på at det
var en krevende tid.
– Det var et umenneskelig press
å få det til å gli. De fleste dagene var
det ikke tid til å spise nisten. Men
når vi fikk faste lærere og lærebøker
ble situasjonen en helt annen.
Tekst og foto:
Gudrun Gulldahl
temagrupper skal se på områder
som nærmiljøsonen, uteområdet,
hjemmeområdene med klasserom,
og ikke minst det som kalles «det
syvende hjemmeområde» til elever
med spesielle behov.
– Dette er den delen av skolen
som i dag heter Toppen. Det er
første gang kommunen bygger et
slikt tilbud fra bunnen av, forteller
Rørnes.
Når byggets utforming er bestemt,
er det tid for detaljer.
– En egen gruppe vil blant annet
diskutere møblering, sier prosjekt­
leder Anne Cathrine Arnesen.
Bruker erfaringene
Samtidig kan ikke alt endres på.
Byggets størrelse er bestemt, og
sammen med kostnader vil dette
sette rammer for utviklingen.
– Det er viktig å bruke erfaringene
fra blant annet Tromstun og Langnes
skole i den videre utviklingen, sier
prosjektleder Solfrid Rognmo fra
Rambøl.
Tekst:
Gudrun Gulldahl
Foto:
Mark Ledingham
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...32
Powered by FlippingBook