Tromsø kommune | Innblikk Nr. 3, 2014 - page 4

Tema:
Ung i Tromsø
4
INNBLiKK
l
september 2014
Tok oppgjør med
nettmobbing
En lukket Facebook-gruppe for en klasse endte med krangel
og grupperinger. Skolen og elevene tok grep, og i dag vet
elevene godt hvor sårende slengkommentarer kan være.
I fjor ble det det opprettet en lukket Facebook-
gruppe for en klasse på 8. trinn på Kroken
skole, hvor flere elever ble hengt ut i kommen-
tarer og bilder.
– Det var veldig dårlig stemning og rett og
slett ikke koselig å komme på skolen, forteller
Emilie Gulstad (14).
Det startet som slengkommentarer, og endte
med at klassen delte seg i tre grupperinger.
– Når man kom på skolen dagen etter ble
det vanskelig, for da fortsatte konflikten, sier
Emilie.
Vanligst i digital mobbing er stygge eller
sårende meldinger, men også sladring, mis-
bruk av passord eller profiler og publisering
av bilder kan være mobbing.
Tøffere på nett
Skolen tok grep, og nå nesten et år etter, mener
elevene at konfliktene nesten er glemt. Men de
har ikke glemt at en slengkommentar kan opp-
leves sårende for den det gjelder. «Du ser ut
som en hore», «så feit du er» og «han tror han
er smart, men er fette dum», er bare et knippe
eksempler på ungdommenes kommentarer.
– På nett blir man tøffere enn ansikt til
ansikt. Man tør mer og skriver grovere ord,
mener Sigrid Forshaug (13).
Selv har hun opplevd å få kommentarer som
hore på Facebook og at andre la ut person-
lige bilder fra mobilen på Facebook-profilen
hennes.
– Da har jeg ofte tenkt mye på om jeg har
gjort noe galt. Selv om jeg vet at det nok er
Med smarttelefoner og bedre tilgang på internett er de
Facebook.
Sosialpedagogisk veileder June Lilleby og fagleder Birgit Ovesen ved Kroken skole mener anti-
mobbearbeid er viktig. Det er krevende å avdekke digital mobbing. Når den går ut over elevenes
læringsmiljø er det skolens ansvar å følge opp, selv om mye foregår på fritiden.
fordi den som skriver det ikke har det bra selv,
og derfor rakker ned på andre, sier Sigrid.
Skjult for voksne
Flere elever og foreldre reagerte, og skolen tok
tak i trakasseringen.
– Antimobbearbeid er noe av det viktigste og
vanskeligste vi jobber med i skolen. På Kroken
skole forsøker vi å jobbe hardt og systematisk,
men ser likevel at vi har utfordringer og at vi
hele tidenmå arbeide for å bli bedre. Utviklin-
gen av digital dømmekraft skjer over tid. Som
skole skal vi se og anerkjenne ansvaret for å
behandle mobbesaker som skjer digitalt, selv
omdet foregår på fritiden, dersomdet påvirker
læringsmiljøet, sier fagleder Birgit Ovesen.
De har en lokal mobbeplan og følger kam-
panjen Manifest mot mobbing. Samtidig vet
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...24
Powered by FlippingBook