Tromsø kommune | Innblikk Nr. 1, 2015 - page 13

INNBLiKK
l
april 2015
13
Alfheim aktivitetshus ble hedret med årets
likeverdspris for arbeidet med å tilrettelegge
kultur- og fritidstilbud for utviklingshem-
mede i alle aldre.
Det var flere som tok til tårene da prisen ble
delt ut av Norsk forbund for utviklingshem-
mede (NFU) sin Tromsø-avdeling.
– Jeg pleier ikke å bli sånn, men begrun-
nelsen for prisen traff meg som bare det. Det
er godt å få sånne ord, da ser vi at vi er på
rett vei, sier leder Lillian Sørem ved Alfheim
aktivitetshus.
Uvurderlig verdi
Leder i NFU Tromsø, Jørgen Fossland, gledet
seg til å dele ut prisen.
– Gjennommange år har de bidratt til like-
verd gjennom ulike tilbud og aktiviteter hvor
de gir utviklingshemmede troen på seg selv
og på at de er nøyaktig like mye verdt som
alle andre mennesker. Arbeidet de gjør er av
uvurderlig verdi, ikke bare for de som benyt-
ter seg av tilbudene og kompetansen der, men
for hele Tromsø, sier han.
Allsidig tilbud
Alfheim aktivitetshus åpnet i 1991. På de
24 årene som har gått har tilbudet vokst, og
nå kan funksjonshemmede delta på alt fra
fotballag og fritidsklubb til bandøvelser, tea-
ter og dansegalla.
– Prisen betyr mye for oss. Det ligger utro-
lig mye arbeid bak tiltakene som ikke synes,
sier Sørem.
Nylig arrangerte de dansegalla for 400 del-
takere fra alle de tre nordligste fylkene.
– Det kom busslaster med folk fra andre
steder, og de sto på dansegulvet før bandet
gikk på scenen. Jeg tror jeg har verdens beste
jobb. Selv om også jeg blir sliten noen ganger,
så får jeg så utrolig mye igjen for det, forteller
Sørem.
Tekst:
Gudrun Gulldahl
Foto:
Rune Stoltz Bertinussen
En stolt leder av Alfheim Aktivitetshus, Lillian Sørem og klubbleder Espen Olsen mottok
Likeverdsprisen 2014
– Gir dem troen
på seg selv
Tidligere vinnere av like-
verdsprisen til NFU Tromsø:
2012: Workinnmarka skole
2013: Arbeidsprosjekt Slottet
fakta
Dette bør rektor gjøre
• Sørge for at alle ansatte er sikker­
hetsbevisste, har kunnskap om risi­
kosituasjoner og har fått opplæring
i interne sikkerhetsprosedyrer.
• Sørge for at virksomheten har
kompetent personell som ivaretar,
følger opp og melder fra om
bekymringer.
• Etablere rutiner for samarbeid på
tvers av fagmiljøer og etater når
det gjelder forebyggende tiltak.
• Kartlegge egne risikosituasjoner
der ansatte, barn, elever og
studenter kan eksponeres for fare.
• Gjennomgå og analysere funn fra
kartlegginger og vurdere behov for
sikkerhetstiltak.
• Utarbeide beredskapsplaner
i samarbeid med kommunen
og nødetatene, som beskriver
hvordan ledelsen og de ansatte
skal håndtere ulike situasjoner.
• Gjennomføre regelmessige øvelser
(f.eks.”skrivebordsøvelser”) av
beredskapsplanene med ansatte i
sin virksomhet. Planene bør gjen­
nomgås og revideres årlig og ellers
ved behov.
• Ha innøvede rutiner for alvorlige
hendelser.
• Sørge for at det er utarbeidet en
plan for krisekommunikasjon med
pårørende, ansatte og media.
Dette er kommunens
ansvar:
• Det overordnede ansvaret for
beredskapsarbeidet i kommunen.
• Bistå barnehager og utdanningsin­
stitusjoner i beredskapsarbeidet.
• Koordinere og samkjøre felles
øvelser internt i kommunen og mot
nødetatene.
• Samarbeide med lokalt politi for
å styrke beredskapen og sikker­
heten ved den enkelte barnehage,
skole og utdanningsinstitusjon.
Kommunen skal ved behov søke
bistand og råd fra lokalt politi.
• Fagkompetanse og rutiner for å
ivareta personer som trenger hjelp
og oppfølging.
• Kriseteam som trår i kraft ved
alvorlige hendelser.
• Plan for krisekommunikasjon
med befolkningen, media og egne
ansatte.
(Kilde:
Utdanningsdirektoratet)
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...28
Powered by FlippingBook