Tromsø kommune | Innblikk Nr. 4, 2014 - page 12

aktuelt
12
INNBLiKK
l
desember 2014
Barn og unge som har behov for støtte og
oppmerksomhet skal nå få tidligere og mer
samkjørt hjelp.
– Det er viktig at ansatte handler raskt, i
samarbeid med den det gjelder og deres for-
eldre. Dette gjelder blant annet i barnehager,
skoler, helsesøstre, fritidsklubber, PPT og bar-
neverntjenesten. Der det er behov for innsats
fra flere instanser skal det koordineres godt,
sier prosjektleder Bente Høiseth.
Kompetanse
Over 400 ansatte er til nå kurset i Bedre Tverr-
faglig Innsats (BTI). Målet er å sikre at barn
og unge som trenger hjelp ikke faller mellom
flere stoler.
– Vi har etablerert rutiner som er felles for
skoler, barnehager og andre. På denne måten
blir det oversiktlig og trygt for barna, de unge
og deres foreldre. Det er også bedre for de
ansatte, sier Høiseth.
Jobber sammen
Modellen skal brukes av alle ansatte som gjen-
nom sitt arbeid kommer i kontakt med barn
og unge som har behov for ekstra støtte. De
som er kurset skal ta med BTI-modellen inn i
sin enhet og avdeling.
– Gjennom rollen som stafettholder, ønsker
vi å sikre en tidlig og god samhandling både
med den som trenger hjelp og foreldrene, for-
klarer kommunaldirektør Kari Henriksen ved
byrådsavdeling for utdanning.
Gyllenborg skole brukte fagdagen på å kurse
de ansatte i BTI-modellen.
– Jeg håper at vi framover vil oppleve at
samarbeidet mellom oss og våre hjelpein-
stanser blir enklere, noe som igjen kommer
elevene og foreldrene til gode. Felles rutiner og
strukturer vil kunne sikre et godt samarbeid
om barnet, sier rektor Jill Solheim-Nilsen.
Stafettlogg
De prøver nå ut en elektronisk stafettlogg, som
etter hvert skal brukes av alle. Stafettloggen er
en av fire ulike deler i programmet Sampro,
som i tillegg inneholder individuell plan, opp-
læringsplan og utviklingsplan.
– På den måten forsøker vi nå å ivareta hel-
heten for de barna og familiene somhar behov
for ekstra støtte. Stafettloggen skal være et sted
Tar tverrfaglig tak i de
Voksne som ser kan være
avgjørende for et barn som
trenger hjelp. Nå skal vi bli
bedre til å se sammen.
hvor både de som berøres og de ansatte finner
og gir informasjon. For å lykkes med samar-
beidet er det viktigmed færrest mulig systemer
å forholde seg til, forklare Høiseth.
I forkant av prosjektet så man på hvordan
de ulike tjenestene i kommunen samarbeidet.
Mest fornøyd var de ansatte med PPT og skole,
mens færre mente samarbeidet med fastlege,
kommunepsykolog og helsestasjonene fun-
gerte godt.
Rektor ved Gyllenborg skole, Jill Solheim-
Nilsen, mener en av de største utfordringene i
arbeidet har med tidlig og tverrfaglig innsats
har vært taushetsplikten, og arbeidet på tvers
i organisasjonen.
– Det har også vært vanskelig å definere
I 2012 svarte 737 ansatte som jobber med
barn og unge i Tromsø kommune på en
spørreundersøkelse. Den viste at:
• Halvparten vet ikke hvem som skal følge
opp foreldre med rusproblemer, psykisk
sykdom eller alvorlig somatisk sykdom.
• Halvparten vet ikke hvem som skal følge
opp ungdommed rusproblemer eller barn
med alvorlig sykdom.
• Hver tredje vet ikke hvem som skal følge
opp barn som har vært utsatt for vold,
overgrep eller vært vitne til vold.
• Hver tredje vet ikke hvem som skal følge
opp barn som strever psykisk eller har
vært utsatt for mobbing.
– Veldigmange etterlyste økt kompetanse
og opplæring. Det gjaldt både hvordanman
skal se at barn og unge trenger hjelp, hvor-
dan man skal ta det opp og hvordan man
skal forholde seg til taushetsplikt og opplys-
ningsplikt, forteller Bente Høiseth.
Neste år planlegges det en ny kartlegging,
for å se på hvilken måte BTI-prosjektet har
bidratt til kunnskap på de ulike områdene.
Mange vet for lite
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...28
Powered by FlippingBook