14
INNBLiKK
l
desember 2013
En åpen
kommune
Ikke alle vet hva kommunen gjør. Derfor er det viktig å vise
det fram ved å inkludere elever og studenter.
Byplanleggerne Jovana Pavic (tv) og Anniken Romuld har vist Emma Agledahl og Karen Olina Petterse
– Dette er en del av samfunnsansvaret.
I tillegg er det viktig for kommunen å
vise seg som en attraktiv arbeidsgiver.
Potensielt kan vi møte noen vi ønsker
å rekruttere, sier byrådsleder Øyvind
Hilmarsen.
Ved Byutvikling har kommuneplan
rådgiver Jan Einar Reiersen i høst vært
veileder for to studenter fra studiet
samfunnsplanlegging og kulturforståelse.
De skriver oppgaver om boligplanlegging,
og er ikke i tvil om at 12 ukers praksis
fra Tromsø kommune er viktig for både
studier og karriere.
– Det er gøy å komme hit og se hvordan
det faktisk fungerer i praksis, sier Tina
Sandberg Gjelseth.
– Arbeidet her er veldig relevant. Det er
en fordel å ha en fot innenfor døra, legger
Ola Aronsen til.
Byplanlegging i praksis
Vet barn hvor mye man skal ta hensyn til
ved å planlegge en by? Byutvikling har
gjennom et prosjekt satt fokus på nettopp
dette. Med byggesett har 20 ungdoms
skoleelever selv fått lage bygninger.
Deretter har de satt dette sammen til en
by.
– Vi som planlegger trenger kontakt
med barn og unge, sier byplanlegger
Jovana Pavic.
Sammen med Anniken Romuld har
hun tatt imot elever fra åtte ulike skoler i
Tromsø.
De mener det er viktig å bevisstgjøre
barna tidlig på arkitektur og hvordan
byggene forholder seg til hverandre.
Undervisningen er et nasjonalt prosjekt
som skal øke forståelsen for arkitektur,
gjennom å la barna være byplansjefer.
Vanskelig jobb
– Det var gøy og vanskelig å være med
og bestemme, sier Karen Olina Pettersen
(11).
Sammen med de andre elvene fra
den internasjonale skolen i Tromsø har
hun nettopp satt sammen en by. Elevene
kjempet om å få ordet for å forklare hvor
bilveiene skulle gå eller om kirkegården
kunne ligge adskilt fra kirkebygget.
– Det var vanskelig å få struktur for å få
byen til å se ryddig ut, sier Emma Agledahl
(11).
Det er store variasjoner i hvordan
elevene har klart å sette sammen en by.
– De får et veldig eierskap til det de
selv bygger, dermed er det ikke så lett å
sette det hele sammen til en by til slutt. Vi
argumenterer med at vi alle må bo i en by,
sier Jovana Pavic.
– Og det er vår by, ikke min, legger
Romuld til.
Tekst:
Gudrun Gulldahl
Foto:
Mark Ledingham
Studentene Ola Aronsen (til venstre) og Tina Sandberg Gjelseth skryter av mottakelsen
fra veileder Jan Einar Reiersen og de andre ved Byutvikling.