Tromsø kommune | Innblikk Nr. 5 - 2013 - page 14

14
INNBLiKK
l
desember 2013
En åpen
kommune
Ikke alle vet hva kommunen gjør. Derfor er det viktig å vise
det fram ved å inkludere elever og studenter.
Byplanleggerne Jovana Pavic (tv) og Anniken Romuld har vist Emma Agledahl og Karen Olina Petterse
– Dette er en del av samfunnsansvaret.
I tillegg er det viktig for kommunen å
vise seg som en attraktiv arbeidsgiver.
Potensielt kan vi møte noen vi ønsker
å rekruttere, sier byrådsleder Øyvind
Hilmarsen.
Ved Byutvikling har kommuneplan­
rådgiver Jan Einar Reiersen i høst vært
veileder for to studenter fra studiet
samfunnsplanlegging og kulturforståelse.
De skriver oppgaver om boligplanlegging,
og er ikke i tvil om at 12 ukers praksis
fra Tromsø kommune er viktig for både
studier og karriere.
– Det er gøy å komme hit og se hvordan
det faktisk fungerer i praksis, sier Tina
Sandberg Gjelseth.
– Arbeidet her er veldig relevant. Det er
en fordel å ha en fot innenfor døra, legger
Ola Aronsen til.
Byplanlegging i praksis
Vet barn hvor mye man skal ta hensyn til
ved å planlegge en by? Byutvikling har
gjennom et prosjekt satt fokus på nettopp
dette. Med byggesett har 20 ungdoms­
skoleelever selv fått lage bygninger.
Deretter har de satt dette sammen til en
by.
– Vi som planlegger trenger kontakt
med barn og unge, sier byplanlegger
Jovana Pavic.
Sammen med Anniken Romuld har
hun tatt imot elever fra åtte ulike skoler i
Tromsø.
De mener det er viktig å bevisstgjøre
barna tidlig på arkitektur og hvordan
byggene forholder seg til hverandre.
Undervisningen er et nasjonalt prosjekt
som skal øke forståelsen for arkitektur,
gjennom å la barna være byplansjefer.
Vanskelig jobb
– Det var gøy og vanskelig å være med
og bestemme, sier Karen Olina Pettersen
(11).
Sammen med de andre elvene fra
den internasjonale skolen i Tromsø har
hun nettopp satt sammen en by. Elevene
kjempet om å få ordet for å forklare hvor
bilveiene skulle gå eller om kirkegården
kunne ligge adskilt fra kirkebygget.
– Det var vanskelig å få struktur for å få
byen til å se ryddig ut, sier Emma Agledahl
(11).
Det er store variasjoner i hvordan
elevene har klart å sette sammen en by.
– De får et veldig eierskap til det de
selv bygger, dermed er det ikke så lett å
sette det hele sammen til en by til slutt. Vi
argumenterer med at vi alle må bo i en by,
sier Jovana Pavic.
– Og det er vår by, ikke min, legger
Romuld til.
Tekst:
Gudrun Gulldahl
Foto:
Mark Ledingham
Studentene Ola Aronsen (til venstre) og Tina Sandberg Gjelseth skryter av mottakelsen
fra veileder Jan Einar Reiersen og de andre ved Byutvikling.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...32
Powered by FlippingBook