INNBLiKK
l
mars 2014
27
Fra venstre: Bodil Skotnes, enhetsleder Nordøya hjemmetjeneste, spesialsykepleier May Iren
Bendiksen, fagarbeider Maria-Therese Hanssen, hjelpepleier Kristina Mortensen, ergoterapeut/
teamkoordinator Vegard Horne, fysioterapeut Tove Hauan Løvli og Margrete Selseng, prosjektleder i
hverdagsrehabiliteringsteamet.
Elevene sitter i grupper på maks fem. Det er mange ulike
varianter av hvordan elevene kan velge ut brikker og hva som
er fokus i fortellingen. Her bruker elevene «kategorispinneren»
som forteller hvilket rom de kan få velge brikker fra. Det finnes
også spinnere for hvilken stemning fortellingen skal ha, hvilket
miljø historien skal befinne seg i og om det er fortid, nåtid eller
fremtid. Her er utallige muligheter!
Foto:
Borgtun skole
Storystarter i undervisningen
I januar startet tredje trinnet
på Borgtun skole opp med en
litt annerledes norskundervis-
ning. Ved bruk av Storystarter
får elevene utviklet sine ferdig
heter i norsk og i kreativ og
kritisk tenking mens de jobber
med å skape historier, scener,
dialoger, spennende hendelser
og handlinger. Storystarter er
laget for norskundervisning fra
andre til femte trinnet.
Med Storystarter kan elev-
ene bli flinke til å snakke fritt
i forskjellige sammenhenger,
lage, sette i rekkefølge og for-
telle historier, utvikle sine lese
og skriveferdigheter, analysere
historier, personer og handlin-
ger, identifisere og forstå ulike
sjangere og integrere teknologi
og digital læring på en natur-
lig måte.
– Programmet skal hjelpe elev-
ene til å utvikle sine ferdigheter
ved å snakke, lytte, lese og
skrive. Scenarioene bestemmes
på bakgrunn av elevenes alder
og mestringsnivå, er mangfol-
dige og skal oppmuntre elevene
til å samarbeide og dele ideer,
konsepter og opplevelser, sier
lærer Inger Merethe Hansen.
Om Storystarter
Opplegget benytter seg av en
kombinasjon av legobrikker og
dataprogramvare. Elevene job-
ber i grupper og bygger ideer
til en historie. Etterpå skal
de produsere en tekst i ulike
sjangre på datamaskinen. Det
følger med mange historier
som skal inspirere elevene til å
komme i gang, det er veiled-
ning til læreren og så er det et
eget dataverktøy Story Visuali-
zer Software Demo, som lar
elevene produsere tekster med
bilder og spesielle layout.
brukere som søker om praktisk
bistand eller helsehjelp i hjem-
met, og som har et rehabilite-
ringspotensial. Brukere som tas
inn vil være de som sogner til
Nordøya hjemmetjeneste med
en nedre aldersgrense på 18 år.
Prosjektet bygger på erfaring
og forskning i Skandinavia.
3. februar startet kommunens
tverrfaglig hverdagsrehabili-
teringsteam opp. Deres arbeid
skal gjøre brukerne bedre
i stand til å bo hjemme, og
dermed redusere behovet for
hjemmetjenester.
– Tromsø kommune satser
på forebyggende helsearbeid,
og hverdagsrehabilitering er et
viktig ledd i dette. Hverdags-
rehabilitering er tidsbegrenset
rehabilitering, hvor opptre-
ning i hverdagslivets gjøremål
skjer hjemme hos bruker, sier
prosjektleder Margrete Selseng
i byrådsavdeling for helse og
omsorg.
Teamet består av ergotera-
peut, fysioterapeut, sykepleier
og helsefagarbeider. De vil ta
inn sine første brukere i løpet
av et par uker. Målgruppen for
hverdagsrehabilitering er nye
Styrker fremtidens
helsetilbud